Rhinoceros 1.1: Modelování digitálního budíku (2.část) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Odkud pochází fotografka Anne Erhard?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Rhinoceros 1.1: Modelování digitálního budíku (2.část)

27. března 2001, 00.00 | Pokračování tutorialu modelování digitálního budíku. Dnes si doděláme opěrnou část a předvedeme si tak v praxi další funkce Rhina.

Legenda

Cesta v menu
Příkaz


Minule jsme si vytvořili masku, na kterou dnes přimodelujeme opěrnou část.

Ze skici si překreslíme z půdorysu tvořící křivky a z nárysu cestu. Trochu je přizpůsobíme - křivky uděláme delší. Zaoblení u horní křivky nedělejte příkazem Fillet, ale křivky si ořízněte o určitou vzdálenost a použijte příkaz Blend. Ještě si vytvoříme úsečky z krajních bodů křivek.

Příklad


Tímto jsme si vytvořili dvě křivky (spodní a horní) a cesty. Cesty představují křivky ve směru v a tvořící křivky ve směru u. Důvtipní lidé již pochopili, že použijeme opět příkaz NetworkSrf (Ikona Surface > From Curve Network).

Příklad

Příklad


Nastavení ponecháme a potvrdíme.

Příklad


Teď se vrhneme na spodní vybrání. Z nárysu si překreslíme křivku a umístíme se ji na osu budíku.

Příklad


Příkazem Extrude (Ikona Surface > Extrude) a se zapnutou volbou B (BothSides) vytvoříme plochu vybrání.

Příklad


Plochy opěrné části navzájem ořízneme.

Příklad


Nyní nebudeme brát na zřetel masku. Dále budeme pracovat jen s opěrnou částí. Schováme si tedy masku příkazem Hide (Ikona Edit > Visibility > Hide). Přikreslíme usečky tak, abychom mohly vytvořit plochy pro (skoro)uzavření opěrné části.

Příklad


Na dolní části vytvoříme příkazem PlanarSrf (Ikona Surface > From Planar Curves) plochy, přesně 2. To samé provedeme i na horní části. V tomto momentě by měla být jediná díra v místě masky. Tu tam ponecháme.

Příklad

Příklad


Na horní hraně teď vytvoříme zaoblení, stejným způsobem jako jsme to dělali v minulém díle. Proto jeho popis vynechám a jenom řeknu, že trasu vytažení získáte pomocí příkazu DupEdge (Ikona Curve > From Objects > Duplicate Edge). Pro kružnici jsem použil poloměr 1.

Příklad


V dolní části je to obdobné. Pro maximální bod jsem použil poloměr 2 a na koncích 1.

Příklad


Tak bychom měli hotovou masku s opěrnou částí. Teď je budeme muset spojit. Nejdříve je navzájem ořízneme. Samozřejmě je před tím musíme rozložit (pokud jste jako já vždy plochy spojili).

Pokud si budete chtít udělat opět zase zaoblení stejným způsobem jako jsme to dělali doposud, pěkně se zapotíte, protože to budete muset dělat po částech, protože příkaz NetworkSrf nepracuje s rozdělenými křivkami.

Nebo to oželíte a použijte příkaz FilletEdge. Před tím musíme smazat 2 plochy podstavy.

Příklad


Příkazem PlanarSrf (Ikona Surface > From Planar Curves) vzniklou díru zaplátujeme. Teď spojíme všechny plochy budíku. Poté provedeme zaoblení (použil jsem rádius 0.5). Kdybychom nenahradili ty 2 plochy jednou, Rhino by potom měl problémy při zaoblování. Sice by vytvořil zaoblení, ale již by nezaplátoval spodní podstavu a vznikla by zde díra, která by šla horko těžko uzavřít.

Výsledné snažení tohoto tutoriálu je vidět na posledních obrázcích a pokud někdo chce vidět celý model, ať si stáhne menší video.

Příklad

Příklad


Zde se můžete kouknout na krátké video v AVI formátu nebo MOV formátu (je kvalitnější).

Příště si doděláme displej a tlačítko.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: