Poklidný sen nenarozené životní formy - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Jaký fotograf/ka získal/a cenu za nejpopulárnější příspěvek v Nikon Photo Contest?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Poklidný sen nenarozené životní formy

18. prosince 2002, 00.00 | Jak dosáhnout jednoduše zdání psychického rozpoložení ve 3D? Pojďme se na to společně podívat.

Dnes jsem pro vás připravil jednu ze svých prací z poslední doby nazvanou "O čem asi sní jiné životní formy?" Snažil jsem se dosáhnout dojmu nerušeného spánku, podpořenou tématem klidného vyvíjejícího se embria. Zobrazit a vystihnout duševní pochody či nálady probíhající uvnitř postavy, když máme "pouze" prostředky ke zobrazení vnější fyzické reality? To je jeden ze zásadních problémů už hodně dlouhou dobu. K dispozici máme širokou škálu výrazových prostředků, od mimiky, gest, tématu, atd. Těmito prostředky se zde ale nechci dnes zabývat, jelikož stavím své práce spíše na dojmu vyvolaném nepřímo. Pokusím se zde popsat nejjednodušší prostředky, kterými se dá dosáhnout navození dojmu psychického stavu. Nemusíme postavy či objekty prokreslovat do nejdrobnějších detailů, abychom dosáhli určitého výrazu. Já osobně se snažím, aby divák sledující mou práci mnou smýšlený obsah pouze tušil, na druhou stranu, aby se obsah nezahalil příliš. Sledujme chvíli ukázkový render. Ústřední motiv vyvíjející se entity je (až na drobné detaily) skoro jednobarevný, pocit spánku jsem se snažil navodit na první pohled neviditelnými prvky: spirálovitou kompozicí postupující ke středu obrazu, naladěním barvou, jemným kouřovým efektem v pozadí. I přes to, že jsem nepoužil přímý pohled na výraz tváře či jiné projevy emocí, povedlo se mi vložit do obrazu přesně takový dojem, jaký sem zamýšlel.


Teď bych rád detailněji popsal jednu funkci, kterou jsem zde použil a kterou používám docela často (v programu 3D Studio MAX). Jedná se o funkci "spacing tool". Je dostupná přímo ze základní nabídkové lišty "main toolbar" (obr.1).


Obrázek 1

Tato funkce patří mezi základní , ale můžeme s její pomocí dosáhnout zajímavých efektů a především šetří čas při tvorbě různých řetězců či křivek složených z jednotlivých na sebe navazujících objektů. Její obsluha je naprosto nenáročná. Pouze si stačí vytvořit objekt a patch křivku, podle které budeme chtít objekt duplikovat (obr.2).


Obrázek 2

Potom už stačí jen (po označení duplikovaného předmětu) aktivovat funkci "spacing tool" po stisku tlačítka "pick patch" vybrat příslušnou křivku a funkce už se sama postará o nasazení objektu, duplikaci a sledování křivky (obr.3).


Obrázek 3

Tímto ale samozřejmě možnosti této funkce nekončí. Máme možnost nastavit každý potřebný parametr zvlášť (obr.4).


Obrázek 4

Jednak si můžeme zvolit počet kopií objektu (count), mezerování mezi jenotlivými kopiemi (spacing), dokonce i jestli bude křivka ovlivňovat prostorovou orientaci jednotlivých kopií podle toho, kde se na ní nacházejí (follow). Je také důležité, jaký typ duplikátu si zvolíme, k dispozici jsou všechny 3 standardní typy: klasická kopie, instance i referenční objekt. Sám nejčastěji používám instanci, jelikož při jejím použití odpadají pozdější problémy s nastavením parametrů jednotlivých kopií, mapováním atd. Pokud dojde k použití takovýchto řetězených prvků, je"spacing tool" neocenitelným pomocníkem. Jen si představte, že byste měli skládat třímetrový prověšený řetěz článek po článku. Roletová nabídka této funkce obsahuje ještě 2 další varianty, které např. používají místo sledování křivky kopírování pomocí souřadnic a zadávaných číselných hodnot.

Zajímavý plugin
Ještě jedna zajímavost, i když moc často nepoužívám rozsáhlejší zásuvné moduly, tak u tohoto renderu jsem udělal výjimku. Na kouřové efekty v pozadí jsem použil plugin Afterburn. Překvapil mě svou kvalitou. Zatím je to nejlepší nástroj pro vytváření atmosférických efektů, se kterým jsem se setkal. Obsahuje velice mnoho možností pro nastavení, je dostatečně variabilní a mohu ho jen doporučit. I když se nejedná o nějaký extra profesionální kousek, i tak si troufám tvrdit , že patří k těm lepším. Nedoporučuji však používat podobné zásuvné moduly, pokud nemáte alespoň letmou zkušenost s částicovými systémy. Předpokládám však, že potřebnou znalost má většina z vás, takže kdo chce kvalitní atmosférický plugin, utíkejte sehnat afterburn a můžete vesele mlžit, kouřit, atd. atd...

Praktický tip:
Od jisté doby je jedna věc, kterou jsem nucen použít u většiny prací. Je to práce s vrstvami. Díky tomu, že nemám doma zrovna grafickou stanici a přitom se snažím dělat přiměřeně detailní scény, musím stavbu složitějších scén přizpůsobit a ušetřit výkon počítače, který se mi může hodit někde jinde. Samozřejmě pokud chcete hodně geometrie a spoustu detailů, narazíte nejspíš na jeden problém, a tím je výpočetní výkon. Proto jestli to stavba scény jen trochu umožňuje, můžeme ji rozdělit na vrstvy, které renderujeme s příslušnými maskami postupně každou zvlášť a poté v 3d programu opět skládáme dohromady. Na ukázkovém renderu z tohoto článku je například vidět, že pozadí s kouřovým efektem by se dalo vypočítat zvlášť a posléze do něj zakomponovat postavu s kabeláží. Pokud se tento postup provede správně, měly by na sebe jednotlivé vrstvy správně navazovat a nemělo by být dělení scény vidět.Tento postup je uplatnitelný i pokud použijeme některý efekt simulující hloubku ostrosti. Když jednotlivým částem přidáme stupeň rozmazání podle polohy ve scéně směrem od divákova oka, měl by se efekt zachovat ve stejné kvalitě jako u renderu vypočítaném najednou. Takto můžete ušetřit desítky procent výkonu a podstatně zkrátit výpočetní dobu. Hodně ispirace a stabilní systém přeje

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: