Blender Journal 1/2003 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender Journal 1/2003

20. října 2003, 00.00 | Pravidelným návštěvníkům serveru ElYsiun.com, věnovanému Blenderovské komunitě, je již zřejmě jasné, kolik uhodilo. Po vzoru tamějšího, kdysi tak oblíbeného, Community Journalu, počínaje tímto týdnem se tu každých 14 dní objeví souhrn toho nejzajímavějšího, co se ve světě Blenderu odehrálo a hlavně ukázky těch nejlepších nebo nejzajímavějších děl vytvořených v tomto unikátním programu.

Pravidelným návštěvníkům serveru ElYsiun.com, věnovanému Blenderovské komunitě, je již zřejmě jasné, kolik uhodilo. Po vzoru tamějšího, kdysi tak oblíbeného, Community Journalu, počínaje tímto týdnem se tu každých 14 dní objeví souhrn toho nejzajímavějšího, co se ve světě Blenderu odehrálo. Najdete zde ty nejlepší nebo nejzajímavější obrázky, animace a projekty vytvářené zcela nebo jen zčásti v Blenderu a samozřejmostí budou i informace o tom, ce se chystá nebo o čem se diskutuje.

Prvních pár čísel (ano, říkejme tomu tak) bude možná poněkud chaotických, než se ustálí forma a také se tu budu postupně objevovat obrázky, animace a projekty staršího data, aby se zaplnila určitá mezera v povědomí o Blenderu, která tu v minulosti snad vznikla.

Právě proto budu také velmi vděčný za podněty, kritiku (preferuji konstruktivní, ale tu ostatní unesu :) ) a nápady v diskuzi pod článkem.

1. Blender art

Dawn over Asgard

Autor:
Jméno: Andreas Goralczyk
Nick: @ndy
Původní post: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=14664&postdays=0&postorder=asc&start=30

Dawn over Asgard
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Tento obrázek je sice již trochu staršího data, ale chci začít autorem, který je bezesporu nejlepší z nejlepších. @ndy za poslední rok snad neprezentoval nic, co by člověku okamžitě nevyrazilo dech. Je autorem, z těch v Blenderu vytvořených, technicky zřejmě nejdokonalejšího krátkého animovaného filmu Mindfields a je i zaslouženým vítězem prvního kola souteže 24h contest. V soutěži bylo úkolem vytvořit do 24 hodin od zadání tématu obrázek nebo animaci a @ndy zvládnul tento v neuvěřitelném čase- méně než 10 hodin.

Je určitě zajímavým faktem, že na tomto obrázku nebyly použity téměř žádné bitmapové textury. Kromě kamenné zdi jsou veškeré materiály vytvořeny procedurálními texturami, zejména pak texturovými pluginy jako jsou t_terrain, t_marble_terrain, clouds apod. Obrázek, který vidíte však již není ten soutěžní, protože @ndy později ještě postprodukcí ve PhotoPaintu přidal pavučiny mezi kořeny stromu a upravil jas a kontrast.

Dawn over Asgard získal nemalé uznání také i na diskuzích CGTalk a objevil se v jednom čísle 3D inspiration .

Millenium Falcon

Autor:
Jméno: Dave Parsons
Nick: M@dcow
Původní post: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=16661

Millenium Falcon
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Millenium wireframe
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Tento obrázek mě okamžitě chytil za srdce, jakmile jsem na něj na ElYsiun narazil, stejně jako asi každého fana Star Wars. M@dcow se jej rozhodl udělat po svém, takže není přesnou kopií filmové lodě Hana Solo, ale to scéně jistě na realističnosti neubírá. Vytvořeno v Blender Tuhopuu 228.

Millenium Falcon

Autor:
Jméno: Endre Barath
Nick: Endi

Orc king
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Endi je a vždy byl jedním z nejtalentovanějších Blenderistů a tohleto dílko to jen potvrzuje. Rád experimentuje a někdy překvapí náhlou změnou stylu. Tento obrázek byl celý vytvořen v Blenderu, na textury byl použit Photoshop a následně byl render v tomtéž programu ještě upravován

Není bez zajímavosti, že se Endi ve významné tvůrčí pozici podílel již na několika komerčních hrách v sérii Jimmy Neutron pro GameBoy Advance. U prvního díla této herí série byla některá pozadá renderovaná v Blenderu a při tvorbě druhého byl Blender použit jako level editor.

The Sword of Nibelungos

Autor: Jméno: ???
Nick: Andy 83
Původní post: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=13613
Blend soubor ke stažení: http://mysite.reblended.com/andy83/sword.blend

The Sword of Nibelungos
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Další obrázek inspirovaný germánskou mytologií. Andy83 dokonce poskytl blend soubor, takže si jej můžete stáhnout a prozkoumat některé finty, které při modelování a hlavně texturování použil. Na ElYsiun se objevilo již několik dalších, vesměs mnohem kvalitnějších renderů, vytvořených z této scény. Všechy (nebo alespoň většinu) najdete v originálním postu.

Underwater

Autor: Jméno: ???
Nick: hexagon3d
Původní post: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=16657

Underwater
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Soutěžní obrázek z německé soutěže Blenderistů 24 Stunden Wettbewerb (obdoba 24 hours contest, tedy 24 hodinová výzva).

Lavochkin

Autor:
Jméno: ???
Nick: ADL7
Původní post: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=14397&postdays=0&postorder=asc&highlight=la7&start=0

LA-7
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Větrolet

Autor:
Jméno: Pavel Černohous
Nick: Tol

Větrolet
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Rozmýšlel jsem se, jestli do prvního, a vůbec nějakého z příštích čísel Blender Journalu, dát některou z vlastních prací, ale pak převládlo přesvědčení, že bude jen fér ukázat čtenářům mých tutoriálů, že v Blenderu opravdu také něco dělám:)

Obrázek se jmenuje Větrolet a je to jedno z pozadí připravované adventury Ron Loo.

2. Animace ke stažení

Název: Mindields
Autor Andreas Goralczyk
Nick: @ndy
Délka: 4:55 min
Velikost: hi-res:28MB, low-res:17MB
Download: http://www.artificial3d.com/mindfields (kliněte na Download a vyberte jednu z možností)
Making of: http://www.artificial3d.com/mindfields

Mindfields
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Ještě jednou se v tomto čísle Blender Journalu vrácíme k @ndymu prostřednictvím jeho krátkého filmu Mindfields, který je vyjímečný v mnoha směrech. Předně je zajímavý-jedná se o dějové zobrazení toho, co se děje v hlavě člověka, jeho snů, vizí a toho, co se stane, když se v lidské duši cosi zlomí. To vše podbarveno soundtrackem ze hry Myst III, který je sám o sobě geniální.

Z technického hlediska je však ještě zajímavější tím, že překračuje některé z limitů běžného Blenderu, nebo je tedy spíše šikovně obchází. Obrazová kvalita mezi ostatními animacemi vytvořenými v Blenderu opravdu stěží hledá konkurenci a zejména particle efekty jsou naprosto úchvatné, vezmeme-li v potaz, jak málo lidí opravdu ovládá blenderovský particle editor . Ostatně některé z nich bylo možné vytvořit až s pluginem Dynamica, který bohužel nikdy nebyl plně dokončen, ale evidentně je použitelný i v této nedokončené verzi.

@ndy k filmečku vytvořil i samostané stránky, kde najdete i velmi zajímavé Making of, tedy hrubý popis, jak Mindfields dělal.

3.Zajímavé projekty

Blender texture fest

V této části Blender Journalu si budeme představovat některé zajímavé projekty, které v rámci Blender komunity probíhají. Tento týden to bude projekt Blender texture fest.

Tento projekt vznikl teprve před několika týdny a jedná se o FTP, kam uživatelé uploadují VLASTNÍ textury, přičemž souhlasí, že je může kdokoli použít ať již ke komerčním nebo nekomerčním účelům.

Texture fest obsahuje řadu kategorií a snad bude v budoucnu narůstat i počet vlastních textur, neboť projekt je stále ještě na samém začátku- v součastné chvíli je k dispozici jen několik desítek textur, zato však v poměrně vysokém rozlišení. Pravidla pro přispívání jsou následující:

1.Je možné uploadovat pouze vlastní textury, tedy fotografie, které jste sami pořídili, případně textury, které jste vytvořili na základě vlastních fotografíí. Jakékoli textury stáhnuté z webu nebo nedejbože z komerčních CD jsou nepřípustné. Tímto pravidlem je zajištěna určitá právní jistota- nikdo nemá zájem stahovat a používat textury, u kterých nemá jistotu, že je použít může.

2.Uploadnutím souhlasíte, že texturu/fotku poskytujete k bezvýhradnému použití.

3.Textury by měly mít rozumnou velikost výrazně nepřevyšující velikosti textur v databázi již umístěné.

4.Textury by měly být ve formátu jpg nebo png s co nejnižší kompresí, resp. co nejvyšší kvalitou.

5.Název textury je ve formátu nick_popismaterialu_cislo.jpg, například tedy tol_wood1.jpg .

Tato uzance zase slouží k přehlednosti-když se na FTP podíváte třeba za týden, daleko snáze se sleduje, které textury od kterého uživatele jste si již stáhli a které od té doby přibyly. Samozřejmostí je používání anglického jazyka ve všech názvech, nepoužívání mezer a "podezřelých" znaků.

Ohledně downloadu žádná pravidla nejsou :). Textury si můžete prohlédnou a stahovat zde:http://photos.blender3d.ch/

Pokud máte čím přispět a chcete to udělat, najdete údaje potřebné pro nastavení FTP v tomto diskuzním threadu: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=15468&postdays=0&postorder=asc&start=15

Závěr

Tak to bylo první číslo Blender Journalu. V příštích číslech si povíme mimo jiné něco o soutěžích, které se mezi blenderisty pořádají, jak budou vypadat příští verze Blenderu a samozřejmě tu najdete zase pár kousků z dobré grafiky.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: