Animace předmětu na hladině moře - 3DSMax - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Odkud pochází fotografka Anne Erhard?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Animace předmětu na hladině moře - 3DSMax

3D hladina

5. března 2001, 00.00 | Jakým způsobem lze rozanimovat předmět, který se houpe na mořské hladině? O tom pojednává tento tutorial.

Pro animaci použijeme scénu z předešlého tutorialu (můžete si ho prohlídnout někde tady kolem). Ve zkratce popíšu předchozí: mořskou hladinu jsme vytvořili aplikací bump mapy a space warpu ripple.

Rozhýbání provedeme za použití animovaného šumu (noise), což nám zajistí dojem zvlněnosti hladiny. Pro posazení předmětu, pro jednoduchost použijeme konvici, přiřadíme objektu náhodný pohyb po ose Z (vertikální). Samozřejmě, že efekt vznášení na hladině nebude naprosto kopírovat vzdouvající se vlny, ale bude stačit k poskytnutí iluze.

Nyní už začneme tvořit. Otevřte si scénu sturm_max_sea_hladina_oceanu.max a jedeme!

Konvice se bude pohybovat podle námi zvolené maximální amplitudy 0+x až 0-x, proto potřebujeme, aby hladina jen trochu přesahovala nultou hodnotu Z osy (tzn. konvice bude stále částečně ponořená a nebude nám vyskakovat nad hladinu [i když, kdybychom použili místo konve delfíny, možná, že by to nevypadalo špatně ;-) ]). Takže v bočním pohledu si posuňte válec tak, aby byl přibližně vycentrovaný na osu.

 

Potom si v perspective view vytvořte konvici (standardně v nabídce objektů) a posuňte si ji v osách X, Y tak, jak na obrázku (na velikosti moc nezáleží, ale já jsem použil u konve radius 30).

 

Nyní si označte hladinu a otevřte si nabídku Modify a klikněte na modifikátor Noise. Rozbalí se vám Noise/parameters, tam zadejte tyto hodnoty a nezapoměňte zaškrtnout Animate noise a nastavit frekvenci.

 

V tomto okamžiku si již můžete prohlídnout, jak se nám dneska chová moře. Buďto dejte Play v pravé dolní části obrazovky nebo ručně táhněte Time slider. Jak sami vidíte, hladina se pěkně houpe, ale konvice nám suše stojí na místě. Ruční animování je značně neelegantní a kdybyste měli dělat minutovou animaci, asi byste se z toho zvencli, proto přiřadíme konvici jeden z mnoha tzv. transform controllers, a to opět Noise. To nám udělá celkem efektní náhodný pohyb nahoru a dolů.

Otevřte nabídku Motion a rozbalte roletku Assign Controller. Klikněte na Position a potom na ikonku zeleného trojúhelníku se šipkou (Assign Controller). V objevivším se okně dvojklikem vyberte Position XYZ.

 

Symbolem + u Position rozbalte XYZ position. Klikněte na Z position a opět na ikonku a vyberte Noise Float.

 

Klikněte pravým tlačítkem na označený Z position a vyberte Properties - otevřou se nám Noise Float parametry, kde si nastavíme, jak se bude vznášení chovat. Frekvenci si nastavte na 0,025 (samozřejmě si můžete zaexperimentovat, ale musíte mít pohyb alespoň přibližně synchronizovaný s pohyben vln), odškrtněte Fractal Noise, aby nebyl pohyb trhaný a Strength nám určuje maximální amplitudu.

 

V tomto okamžiku byste měli mít celou animaci za sebou. Zkuste si pustit animaci a podívejte se, jestli není konvice moc nebo málo ponořená a případně posuňte hladinu nahoru nebo dolů - s konvicí už ve vertikálním směru nelze hýbat (z důvodu Controlleru Z position).

Pro zvídavé: Zkuste si přiřadit ovladače pohybu třeba i k rotaci, aby se vám konev na hladině kolébala.

 

Příště si vysvětlíme, jak udělat 3D fotomontáž - tzn. zakomponujeme 3D objekt do fotografie nebo hotového obrázku.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: