3DSMax - lidská ruka - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Odkud pochází fotografka Anne Erhard?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

3DSMax - lidská ruka

3D Studio MAX Dostalík ruce

15. listopadu 2001, 00.00 | Dnes si ukážeme, jak vytvořit pomocí tzv. morfingu lidskou ruku a její následný pohyb.

Dneska se v tomto tutorialu podíváme na trošku zajímavější kapitolu 3D grafiky, kterou Morfing určitě je. Pod pojmem morfing si většina uživatelů představí transformaci jednoho objektu v jiný. Ve filmech se setkáme většinou s přeměnou jedné postavy na druhou anebo čehokoliv v cokoliv. Mohl bych tedy zvolit k morfování jakýkoliv objekt a jednoduše ho přeměnit na jiný, ale morfing se dá velice úspěšně použít i na něco jiného. A tím jsou pohybové přechody. Častým užitím bývá mimika obličeje a tzv. Lip sync (synchronizace otevírání pusy). My dnes použijeme morfing na zavření dlaně.
Výsledkem bude toto:

Účelem tutorialu nebude modelace ruky (na tu se podíváme jindy), ale objasnění Compound objektu Morph v 3D Studiu MAX.

Morfing funguje na principu změny polohy klíčových bodů objektu (vertices). Nevýhodou programů MAX je, že pro morfing vyžadují dva objekty, které mají právě stejný počet vertices, jinak je morfing nemožný.

Kdybychom chtěli udělat animaci zavírající se ruky, nestačí nám pouze dva objekty (otevřená a zavřená ruka). Morfing by proběhl příliš přímočaře a určitě by zavření ruky ani nepřipomínal. Budeme muset udělat alespoň jeden mezikrok (polozavřená ruka).

Vyjdeme z toho, že si vytvoříme jeden objekt (pro náš účel postačí Box) a dvakrát jej zkopírujeme.

Vytvořte si tedy objekt Box a upravte mu parametry, aby měl v X, Y a Z 3 segmenty. Na Box aplikujte modifikátor Edit Mesh a pokud je v jeho parametrech zapnutý Sub-Objekt, tak ho vypněte. V kterémkoliv pohledu si pomocí Move tool a za současného držení klávesy SHIFT chytněte a přetáhněte krychli vedle stávající a pusťte tlačítko myši. V dialogu vyberte Copy a počet kopií 2. Měli byste mít 3 stejné objekty vedle sebe.

Vraťte se do Modify parametrů a zaškrtněte Sub-Objekt, vyberte Vertex.
První Box nechte nezměněný a u druhého a třetího libovolně rozházejte objevivší se body (vertices) - můžete k tomu použít prakticky jakýkoliv nástroj jako např. Move, Rotate a Scale, tak aby se od sebe druhý a třetí Box viditelně lišily.

Tip: Pro výběr více bodů najednou chytněte a táhněte nebo držte CTRL. Tím byste měli mít vedle sebe tři odlišné objekty (které ovšem mají stejný počet vertices), já mám na obrázku tři polohy ruky, které jsem z původně otevřené dlaně upravil pomocí předchozí metody.

Nyní už k samotnému Morfingu:

Označte si první Box a z Compound Objects vyberte Morph:

U morfu se nám automaticky vytváří animační klíče, a tak vůbec nemusíme zapínat tlačítko Animate.
Posuňte si tedy Time slider na 50tý snímek a klikněte v Morph parametrech na Pick target a poté na druhý Box:

První box vám změní tvar na druhý box. Když si zkusíte pohýbat s Time sliderem, už můžete vidět Morfing Box1 - Box2. My ale chceme udělat ješte další morf na Box3. Není nic jednoduššího - posuňte Time slider na 100 snímek, přesvědčte se, že máte stále zapnutý Pick target a vyberte kliknutím Box3.

Tlačítkem Play si můžete celou animaci přehrát.

Pro konečný rendering není žádoucí, aby byly Box2 a Box3 vidět, takže si je ještě skryjeme v Display - Hide selected.

Pokud se nám nelíbí rychlost, v jaké morfing probíhá, otevřete si Track view a ve větvi Objects si najděte u Box1 parametr Morph. Teď si můžete libovolně pohybovat klíčovými body (bílá vajíčka na časové ose) a tím měnit průběh Morfu v čase:

Hotovo. Hodně úspěchu při experimentování.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: